Hvem er vi?

Gærum Bueskytteforening er stiftet af en blandet flok Frederikshavnere, som alle er interesserede i skydning. Vi skyder med både recurve- & compoundbue – om sommeren skyder vi udendørs, hvor vi har forskellige baner med forskellige distancer og mål. Om vinteren opholder vi os i en lade, hvor vi kan skyde på op til 15 meter.

I foreningen har vi uddannede instruktører, som står klar til at tage i mod dig og give dig grundig instruktion i både sikkerhed og teknik. Vi har stor erfaring med at lære både børn og voksne at skyde, så alle er velkomne til at komme og prøve kræfter med bueskydning.

Hvad kan jeg skyde med?

I Gærum Bueskytteforening har vi 2 forskellige typer buer, som vi bruger. Som nybegynder i foreningen starter du typisk med at skyde med en Recurve-bue, som er den mest simple bue. Du kan læse mere om recurve-buen herunder.

Hvis du godt kan lide at nørde med indstillinger og virkelig gå i dybden med finjusteringer, så er Compound-buen helt sikkert noget for dig!

Recurve-buen

Recurve-buen er en simpel bue bestående af en håndsektion, to bueben, en streng og en pilehylde – mere kompliceret er det ikke end dét. Det er også muligt at anvende sigtemiddel på en recurvebue, men som begynder starter du med at skyde uden.

Som nybegynder starter du oftest med at skyde på en skive, der står cirka 10 meter væk. Det skal helst ikke være for svært i starten – så kan du altid udfordre dig selv, ved at flytte skiven længere væk. De bedste bueskytter skyder på op til 70 meter – måske det kunne være dig?

Vi har recurve-buer, som passer til børn helt ned til 6 år – så alle kan være med på skydebanen!

Compound-buen

Compound-buen er den nørdede del af bueskydning. Her er et utal af indstillingsmuligheder, og du har virkelig mulighed for at gå i dybden med dit grej. I foreningen har vi en compound-bue, som du kan prøve, men vi anbefaler at du køber din egen bue, da buen skal passe til dig som skytte. Heldigvis er en compound-bue ikke særlig dyr – de kan købes for cirka 2.500 – 3.000 kr. fra ny. Men pas på! Når først du har købt din helt egen compound-bue, bliver det hurtigt spændende med alt det ekstra-udstyr man kan få.

Som compound-skytte skyder du ofte på 15-50 meter, alt efter dine evner. Compound-buer er ofte hårdere end recurve-buer at “trække op”, så det kræver en smule fysik at kunne skyde med en af disse.

Hvad koster det at skyde?

Her i foreningen er kontingentet på 500 kr. årligt for voksne, mens børn betaler 300 kr. årligt.

Derudover skal du betale for en skydning – her er prisen 10 kr. for børn og 20 kr. for voksne.